Multiwszechświat istnieje?

Brytyjscy uczeni trafili na ślady, które mogą wskazywać na istnienie „multiwszechświata”, który przez wiele lat pozostawał jedynie sferą teoretycznych dociekań. Według tego modelu, nasz kosmos stanowi tylko jedną sferę, z którą sąsiadują inne, bliżej niezidentyfikowane wszechświaty…

J.Palmer, BBC News

Koncepcja według której inne wszechświaty, a wśród nich nasz, leżą wewnątrz czasoprzestrzennych „baniek” zyskała na randze. Badania promieniowania pozostałego po Wielkim Wybuchu sugerują, że niektóre ze wspomnianych „sfer-kosmosów” mogły pozostawić ślady na tym, w którym żyjemy. Idea multikosmosu jest popularna we współczesnej fizyce, jednak trudno przeprowadzić w jej ramach jakiekolwiek eksperymenty.

Wstępne wyniki prac na ten temat zostaną opublikowane w Physical Review D i będą opierać się o dane uzyskane z teleskopu Plancka. Do tej pory opierano się na informacjach zbieranych przez siedem lat z sondy WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe), która mierzy ledwie zauważalne wartości mikrofalowego promieniowania tła (ang. cosmic microwave background, CMB) – pozostałości po wczesnych etapach ewolucji wszechświata.

Teoria mówiąca o wszechświatach znajdujących się wewnątrz „bąbli” (zwana formalnie „wieczną inflacją”) zakłada, że nieustannie rodzą się one i umierają, zderzając się ze sobą, zaś przestrzeń między nimi gwałtownie się rozszerza, co oznacza, że zawsze pozostają one niedostępne dla siebie.

Jednak Hiranya Peiris, kosmolog z University College Lodon i jej towarzysze doszli do wniosku, że wszechświaty te, tworzone obok naszego, mogły pozostawić charakterystyczny ślad na promieniowaniu mikrofalowym tła.

- Słyszałam o „multiwszechświatach” od wielu lat i nigdy nie traktowałam tego poważnie, ponieważ jest to rzecz nieweryfikowalna – powiedziała dr Peiris. Byłam zdumiona koncepcją, która mówiła, że można przetestować istnienie innych kosmosów obok naszego. To niesamowite!

Grupa dr Peiris wskazała na dyskokształtne ślady w CMB w tekście opublikowanym w piśmie Physical Review Letters, zaś nowe przedsięwzięcie skorzystało z nich określając, jak wiele z tych „baniek” możemy dostrzec. Do poszukiwania ich dyskowatych śladów wykorzystali oni program komputerowy, co niwelowało wpływ pomyłek związanych z wykonywaniem tego zadania przez ludzi. Program określił cztery obszary, które wyglądały jak ślady po „bąblowatych" wszechświatach, gdzie były one 10 raz bardziej prawdopodobne niż standardowe wyjaśnienia na temat zmian w promieniowaniu mikrofalowym, na jakiego ślady natrafili uczeni.

Jednakże dr Peiris podkreśla, że te cztery obszary nie mają wysokiej wartości statystycznej i należy zgromadzić więcej danych, które mówiłyby nam o istnieniu „multikosmosu”.

- Odnalezienie czterech śladów niekoniecznie daje właściwe przełożenie na całe niebo – powiedziała w wywiadzie dla BBC News.

Artystyczna wizja multiwszechświata, w którym poszczególne kosmosy połączone są tzw. dziurami robaczymi (wormholes) stanowiącymi swoiste drogi na skróty między nimi.
Uczona dodała, że dane z teleskopu Plancka, który zaprojektowano do bardziej czułej analizy CMB, mogą wesprzeć jej odkrycia, albo położyć im ostateczny kres. Można je będzie jednak publicznie przedstawić dopiero w styczniu 2013 roku.

George Efstathiou, dyrektor Kavli Institute of Cosmology przy University of Cambridge nazwał omawiane przedsięwzięcie „pierwszą poważną próbą poszukiwania czegoś, co z metodologicznego punktu widzenia wydaje się bardzo interesujące…” Dodał on, że teorie mówiące o istnieniu multiwszechświatów były usiane problemami z racji tego, że obejmowały wiele niewymiernych lub niezdefiniowanych wielkości.

- Według mnie, problem ten rozwiąże nowa fizyka – powiedział. Nie należy jednak od razu skreślać mocnej teorii, jeśli zawierają się w niej pewne trudności.

Peiris twierdzi jednak, że nawet w przypadku odkrycia innych wszechświatów, prawdopodobnie nigdy się o nich niczego nie dowiemy.

- Byłoby wspaniale dostać się do takiej bańki, ale wydaje się, że nie będzie to możliwe. Tworzą się one bardzo blisko siebie i kiedy dochodzi do ich kolizji, ma miejsce także inflacja. Są one odrzucane od siebie, a czasoprzestrzeń między nimi rozszerza się z większą prędkością niż prędkość światła.

Prof. Efstathiou dodaje jednak, że „fizyczny kontakt z innym wszechświatem byłby sprawą niesłychanej wagi. To daleka perspektywa, jednak o wielkim znaczeniu dla fizyków.”